کد مطلب:313870 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:332

امامزاده شاه سید علی قم
گنبد معروف به نام شاهزاده سید علی در جهت شمالی شهر و منتهی الیه كوی جدید خارجی دروازه ری قم واقع شده است، كه با امتداد خیابان كمربندی از موقعیت ممتازی برخوردار خواهد گشت.

هر چند كه نسب نامه ی این امامزاده عظیم الشأن در لوح كاشی مرقدش بدین گونه ذكر شده است:

السید علی بن ابراهیم بن جعفر بن عباس بن امام المتقین امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهم السلام؛ اما تردیدی نباید كرد كه از این نسب نامه وسائطی اسقاط گردیده است. زیرا اولا ابوالفضل العباس را فرزندی به نام جعفر نبوده است، ثانیا در بین پسران وی تنها عبیدالله بن عباس دارای اعقاب بوده است، ثالثا نسل عبیدالله هم تنها از طریق فرزندش حسن باقی مانده است. بنابراین نسب نامه ی آن بزرگوار چنین است:



[ صفحه 197]



علی بن ابراهیم بن ابی جعفر حسن بن عبیدالله بن ابوالفضل العباس علیه السلام.

علی از اسخیای بنی هاشم بوده و به جلالت قدر و عظمت منزلت متصف می باشد. و او دارای نوزده پسر بود، از جمله عبیدالله بن علی كه سیدی فاضل و شجاع و باتقوی بود و اكثر اوقات را به سیاحت می گذرانید. كتاب جعفریات، كه در چند مجلد بوده و متضمن دوره ی كاملی از فقه شیعه است، تصنیف او است و در سال 312 درگذشته است. به هر صورت بارگاه شاهزاده سید علی - پس از آستانه ی حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها - بیش از سایر بقاع مقدسه ی قم مورد توجه عمومی قرار داشته و محل نذورات و مزار همگانی و مركز اجتماع و اعتكاف ارباب حاجات بویژه دردمندان است. به گونه ای كه كمتر زمانی است كه یك تا چند نفر در آنجا معتكف نباشند.

مزار شاه سید علی دارای بقعه و قبه و رواق و ایوان و صحن و آب انبار و بیوتاتی از حجره و غرفه می باشد، كه ذیلا به توصیف آنها می پردازیم:



[ صفحه 198]